Integratie Vast en Mobiel zet door

Zet integratie vast en mobiel een bedrijf op voorsprong?

Een betere bereikbaarheid kan van groot belang zijn.

Vast-mobiele integratie in telefonie gaat tegenwoordig veel verder dan een vast nummer op een mobiel toestel. Technisch gezien is steeds meer mogelijk, tot en met mobile only oplossingen met alle vaste telefoniefuncties. Maar is dat ook noodzakelijk voor iedere organisatie?

A1 Internet bied ook vast-mobiel integratie

De komst van hosted VoIP en mobiele 4G-netwerken brengt een volledige integratie van vaste en mobiele telefonie dichterbij. Maar wat betekent deze technologische ontwikkeling in de praktijk voor een bedrijf ? Wordt de keuze voor een nieuwe communicatieomgeving eenvoudiger of complexer? En: is vast-mobiele integratie wel nodig, moet je als je nu je telefonieomgeving wilt vernieuwen daar echt op overstappen om de boot niet te missen?

Groeiende markt

De hoeveelheid gebruikers van vast-mobiel geïntegreerde diensten lijkt in mkb en midmarket nog relatief beperkt. Hoewel het lastig is om een goed beeld te krijgen van de omvang van de bestaande markt van vast-mobiel convergente oplossingen, kan Mathijs Leenheer van Tele2 zich baseren op een wat ouder onderzoek dat Analysis Mason twee jaar terug in opdracht van de operator heeft uitgevoerd.

“Dat onderzoek ging specifiek over de markt voor hosted cloud-oplossingen en ging uit van een groei van de markt voor cloud-fmc (fixed mobile convergence) oplossingen met 15 procent per jaar voor een periode van vijf jaar. Voor 2018/2019 zou dat betekenen dat ongeveer een kwart van het mkb onder de 250 medewerkers een vorm van fmc gebruikt voor de telefonieomgeving, alles vanaf vaste nummerweergave op het mobiele toestel tot een volledige integratie van vaste en mobiele telefonie – zoals een volledig mobiele oplossing met alle benodigde vaste functies uit een cloud-PBX”, aldus Leenheer.

Bekend maakt bemind

Volgens Mathijs Leenheer gaan de meeste tenders aan de bovenkant van het mkb al uit van een mix van vast en mobiel in plaats van twee aparte omgevingen. In die 2in1-markt wil Tele2 groeien met hun eigen glas- en 4G-netwerk. Wel is er nog veel diversiteit in de vraag, die uiteenloopt van beperkte convergentie zoals een één-nummerplan tot volledige integratie met de communicatie- en werkomgeving, zoals Unified Communications- en collaboration-achtige oplossingen.

“Aan de onderkant van het mkb merken we dat fmc ook steeds meer een thema wordt, er wordt bij organisaties in ieder geval over gesproken: ‘moeten we hier niet iets mee?’ Vaak gaat het daarbij nog wel om praktische zaken zoals kostenbesparingen en het gemak van één factuur.”

Hoe zet fmc bedrijven op voorsprong?

Volgens Leenheer zijn er duidelijke voordelen van het gebruik van fmc-oplossingen waarmee mkb-organisaties zichzelf op voorsprong kunnen zetten ten opzichte van concurrenten die op de ouderwetse manier verder gaan. Sommige voordelen zijn voor iedereen gelijk, andere voordelen kunnen per branche of sector verschillen.

“In industriële organisaties zien we bijvoorbeeld steeds vaker dat de duurdere DECT-omgevingen aan vervanging toe zijn. In veel gevallen is het gebruik van mobiele telefonie dan een oplossing”, zegt Leenheer. Maar, stelt hij, een plat mobiel abonnement biedt normaliter geen vaste functionaliteiten die DECT wel heeft, zoals groepsgesprekken/-alarmering, doorschakelen of men-down functies. Fmc-oplossingen bieden deze combinatie wel, terwijl mobiele telefonie in sommige gevallen zelfs al goedkoper is dan vaste telefonie. Natuurlijk is bereikbaarheid in industriële omgevingen een aandachtspunt, maar dat kan voor een deel opgelost worden met extra small cells op het desbetreffende terrein. Tegelijkertijd zorgen nieuwe technieken zoals 4G voor een betere doordringbaarheid van mobiele signalen.

Bij logistieke organisaties wijst Leenheer op de voordelen van fmc aan de operationele kant, zoals het contact met klanten en potentiële klanten. Denk aan het binnenhalen van opdrachten of aan het bedienen van bestaande klanten. Fmc-oplossingen bieden veelal functies zoals presence en doorschakelen, zodat je veel makkelijker een klant met de juiste persoon kan doorverbinden en niet bijvoorbeeld naar iemand die net een week op vakantie is. Goede bereikbaarheid kan in een zwaar concurrerende omgeving zoals transport en logistiek het verschil maken tussen het wel of niet binnenhalen van een opdracht.

Goede bereikbaarheid steeds belangrijker

Overigens is een goede en ook juiste bereikbaarheid voor de meeste organisaties een duidelijk voordeel. Met fmc zijn medewerkers simpelweg beter bereikbaar dan met aparte vaste en mobiele omgevingen. Datzelfde geldt voor kostenvoordelen: veel medewerkers hebben niet langer een mobiel én een vast toestel nodig, wat ook minder beheerskosten oplevert. Bovendien bieden fmc-oplossingen meer mogelijkheden en efficiëntieverbeteringen op het gebied van samenwerking.

Nadelen of drempels

Een fmc-oplossing is overigens geen wondermiddel voor iedere organisatie. “Aan integratie van vaste en mobiele telefonie kleven op zich geen nadelen”, meent Mathijs Leenheer. “Maar dat betekent niet dat elke organisatie er meteen op moet overgaan. In sommige gevallen kan alleen mobiele telefonie afdoende zijn, bijvoorbeeld voor een organisatie die vooral zelfstandige kenniswerkers gebruikt. Maar ik denk dat wanneer er een vernieuwing van een contract of een telefonie-omgeving aankomt, elke organisatie goed moet overwegen om mobiel en vast te laten integreren.”

Het gaat dan om een keuze tussen een cloud-oplossing, een hybride omgeving of alles zelf in de hand en op eigen locatie houden. Leenheer: “Hosted is vaak goedkoper, maar het is ook vrij standaard. Maatwerk wordt lastig of duur, als het al mogelijk is. Dat is niet het geval wanneer iemand vaste en mobiele telefonie integreert via een eigen telefooncentrale. Nadeel is dan wel weer dat je zelf blijft afschrijven.”

U bent geïnteresseerd in een vast-mobiel oplossing? Kijk voor meer informatie op onze zuster site voor al onze mobiele en vaste telefonie oplossingen www.virtualpbx.nl graag komen we met u in contact om de mogelijkheden te bespreken!